My photo
kami adalah kami, tidak sempurna sifat dan rupa. yang mencari keredhaan-Nya untuk berjuang dijalan-Nya. hanya Allah s.w.t, hakim yang boleh menilai dan mentafsir siapa diri kami. 'Da'wah is not about to change and convert people but da'wah is to convey the message with wisdom, knowledge and good words'- kata-kata seorang penda'wah

Friday, October 7, 2011

Nyahkan Rasa Jemu Dari Hidup Anda

Orang yang hidup mengekang diri dengan hanya satu gaya atau cara hidup sudah tentu akan dilanda kebosanan. Hal itu kerana jiwa manusia pada dasarnya cenderung mudah bosan.Tiap-tiap manusia tidak akan betah dalam satu keadaan yang sama. Dan kerana itu pula maka Allah menjadikan banyak warna dan bentuk untuk suatu tempat, zaman, makanan,minuman, dan makhluk-makhluk ciptaan-Nya.Ada malam dan ada siang,ada dataran tinggi dan dataran rendah , ada putih dan ada hitam, ada panas dan ada sejuk, ada manis dan ada pahit. Kepelbagain dan perbezaan ini telah pun disebut Allah dalam beberapa firman- Nya. Di antaranya Allah berfirman, ertinya :

"(Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badanya minuman (madu) yang berlainan warnanya."
                                                                                                                 (Surah An - Nah :69)

"Dari pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun".
                                                                                                                 (Surah Ar-Ra'd : 4)

"Dan di anatara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong putih dan merah , yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga yang hitam legam."
                                                                                                                 (Surah Fatir :27)

"Dan demikianlah keadaan hari-hari (kejayaan dan kesedihan) Kami pergilirkan di antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran)."
                                                                                                                 (Surah Ali Imran : 140)

Malahan Bani Israel pernah berasa bosan dengan makanan mereka yang paling baik dan mengeluh kepada Allah:

"Dan kami tidak sabar (sudah jemu) dengan makanan yang semacam sahaja".
                                                                                                                 (Surah Al-Baqarah : 61)

Al-Makmum adakalanya membaca sambil duduk, sekali-sekala dengan berdiri, dan ketika yang lain sambil berjalan. Dan kerana itu pula ia telah berkata: "Jiwa manusia itu sungguh mudah merasa bosan" .

Allah juga sudah berfirman, ertinya :
"(Iaitu) orang-orang yang menyabut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring."
                                                                                                                  (Surah Ali Imran :191)

Ayat ini mengisyaratkan bahawa dalam beribadah pun manusia akan mudah berasa  bosan. Sebab itu maka Allah pun memberi banyak pilihan bentuk dan cara beribadah kepada para hamba-Nya.
                       
Allah sudah menetapkan pelbagai amalan hati, amalan lisan, amalan badan, dan amalan harta. Kita juga tidak hanya diwakibkan sembahyang,tetapi juga membayar zakat,berpuasa,menunaikan haji dan ikut berjihad.
Lebih dari itu, dalam sembahyang pun kita tidak hanya disuruh berdiri sahaja, tetapi juga rukuk, sujud dan duduk.

Semua ini mengisyaratkan bahawa siapa pun yang menghendaki kepuasan, semangat yang selalu baru dan produktiviti maka ia pandai membahagi waktunya. Ia perlu membahagi waktu kerana selain ia perlu bekerja, merenung dan perlu juga mencari hiburan. Dalam hal membaca pun, anda perlu kepelbagain. Ada masanya anda perlu membaca Al-Quran, tafsir, sirah Baginda Rasul , hadis, fiqah,sejarah, sastera dan ilmu pengetahuan yang lain. Begitu pulalah dalam melaksanakn kegiatan harian,anda mesti dapat menentukan bilakah waktu untuk beribadah, mencari hiburan, mengunjungi kenalan, menerima tamu,bersukan dan berkelah. Dengan begitu, nescaya jiwa anda akan terus merasa segar dan bersemangat..

\

No comments:

Post a Comment